Що таке раннє втручання?
«Раннє втручання – це комплексна сімейно-центрована послуга для сімей, які виховують дітей раннього віку, які мають порушення розвитку або ризик виникнення порушення розвитку віком від 0 до 4 років, яка надається за зверненням родини в той час, коли дитині та сім’ї найбільш необхідна підтримка:
- в розвитку дитини;
- в посиленні сім’ї та їх існуючих можливостей;
- у включенні сім’ї в життя громади.
Все це реалізується в природному середовищі дитини, орієнтовано на родину, впроваджується мультидисциплінарною командою»
(European Agency for Development in Special Needs Education, 2005, p.17)
На що спрямована послуга?
Надання можливості батькам здобувати необхідні навички взаємодії, гри і догляду за дитиною (годування, гігієна, прогулянка тощо )з урахуванням її особливостей;
- сприяння підвищенню впевненості, самоефективності у батьківстві та особистісної реалізації батьків у житті (підсилення здатності батьків бачити свої ресурси і сильні сторони та спиратися на них в подальшому житті);
- сприяння розширенню або покращенню соціальних зв’язків сім’ї;
- сприяння формуванню позитивних відносин дитини з батьками та іншими членами родини (сестри, брати, бабусі тощо);
- моніторинг розвитку дитини;
- сприяння розвитку дитини ( моторному, розумовому, комунікативно-мовленнєвому, емоційному, навичкам самообслуговування) в її повсякденних активностях, залученості дитини в життєві ситуації родини;
- адаптація домашнього середовища та підбір обладнання, в т.ч. допоміжних засобів для спілкування, гри, переміщення тощо;
- включення дітей в середовище однолітків, в т.ч. супровід дитини із РВ в дитячий садок та інші програми.
Для кого раннє втручання?
Раннє втручання – для сімей, які виховують дітей від народження до трьох повних років, у яких:
- установлено певний діагноз, що супроводжується затримками розвитку дитини (незалежно від
- ступеня тяжкості). Наприклад: дитячій церебральний параліч, розлади аутистичного спектру, синдром Дауна, епілепсія та інші;
- визначено затримку в розумовому, моторному, соціально-емоційному та
- комунікативному розвитку за допомогою скринінгів або тестів;
- є ризик появи затримки розвитку внаслідок певних біологічних та соціальних чинників. Наприклад:
- діти, народжені раніше терміну;
- діти, народжені з малою вагою та інші; діти, які перебували в будинку дитини; сім’ї, які отримали будь-який травматичний досвід;
- сім’ї, де батьки мають сумніви та хвилювання щодо розвитку своєї дитини або питання стосовно відносин із маленькою дитиною, її поведінки та взаємодії з іншими людьми.